نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

سکوت تلویزیونی ، نیاز خانواده‌ها

جعبه جادو

شبکه‌ها و برنامه‌های متنوع تلویزیونی، باعث شده که اعضای خانواده‌ها – به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان – به برنامه‌های متعددی علاقه و دلبستگی پیدا کنند و بیشتر ساعات حضور در منزل را به تماشای تلویزیون بپردازند. این مسئله باعث می‌شود که والدین و فرزندان، کمتر فرصت گفت‌وگو پیدا کنند. بسیاری از تجارب منتقل نمی‌شوند و فرزندان، بدون اینکه خود متوجه شوند، دچار برخی خلأهای عاطفی و ضعف‌های شخصیتی خواهند شد. چند نکته هم هست که نگرانی از تماشای افراطی تلویزیون را شدت می‌بخشد:

  • میزان رجوع به برنامه‌های آموزشی، علمی، آموزنده و مفید بسیار کم است و خانواده‌ها معمولاً بیش از هر چیز به برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده علاقه نشان می‌دهند.
  • از آنجا که برنامه‌سازان تا حدود بسیار زیادی فقط به کسب درآمد فکر می‌کنند و اغلب مدیران، راه‌بردشان «جذب مخاطب به هر قیمیتی» و «معطل نماندن آنتن ِ پخش به هر فلاکتی» هست، لذا نظارت دقیق و اصولی بر محتوای تولیدات سیما صورت نمی‌پذیرد و برنامه‌های سرگرم‌کننده معمولاً دچار بدآموزی‌های مهلک هستند.
  • فیلم‌های وارداتی با فرهنگ، اعتقادات، باورها و ارزش‌های کشور ما هم‌خوانی ندارد.
  • خانواده‌ها معمولاً برای زندگی روزمره‌ی خود برنامه ندارند و مشخص نکرده‌اند که بسته به نیازهای زندگی‌شان، در چه ساعاتی به چه کارهایی باید بپردازند، چه ساعاتی را باید مطالعه کنند و سرانجام چند ساعت از شبانه روز را می‌توانند به تماشای تلویزیون بپردازند.
  • استفاده از تلویزیون فرهنگ صحیحی ندارد. کودکان علاوه بر تماشای برنامه‌های مختص به خود، برنامه‌های بزرگسالان را نیز تماشا می‌کنند و گاهی عکس این مسئله هم اتفاق می‌افتد. به عبارتی انگار در خانه‌های ایرانی، تلویزیون درهرحال باید روشن باشد و از 8-7 شبکه‌ی فعال، یک برنامه باید انتخاب شود و تلویزیون نباید خاموش بماند! گویی اگر برای چند دقیقه تلویزیون خاموش باشد، چیزی در میان خانواده‌ها کم است!
  • گاهی هم برای انتخاب شبکه بین اعضای خانواده اختلاف و نزاع رخ می‌دهد که بدترین شکلش اختلاف بین والدین و فرزندان است.

همه‌ی اینها موجب می‌شود که ارتباط عاطفی و همچنین انتقال تجربه و دانش بین اعضای خانواده‌ها به حداقل برسد. برای رفع این معضل به یک عزم جدی و عمومی برای فرهنگ‌سازی نیاز است.

به نظر می‌رسد در درجه‌ی نخست خود خانواده‌ها باید به این باور برسند که لازم است در ساعاتی از روز سکوت تلویزیونی برقرار شود و گعده‌ی خانوادگی شکل بگیرد و در درجه دوم تلویزیون (سیمای جمهوری اسلامی ایران) باید به این فرهنگ سازی اهتمام ورزد. البته با توجه به آنچه بالاتر در مورد اغلب مدیران سیما گفته شد، این آرزو حالاحالاها دست نیافتنی می‌نماید؛ لذا بر اصحاب اندیشه و قلم، اساتید دانشگاه‌ها، نویسندگان و منتقدین فرض است که به این معضل بیشتر بیندیشند و برای رفع آن در حد توان و بضاعت خود اقدام کنند.

دعا بفرمایید.  

 

فراموش نشود: مواردی که به عنوان معضلات سیما آمده ، تنها مزید بر علت است و این مقاله بنا دارد تبیین کند که حتی اگر تمامی برنامه‌های تلویزیونی مفید و خالی از اشکال باشد، باز هم خانواده‌ها - در ساعاتی از روز - به سکوت تلویزیونی نیاز دارند!

نظرات 7 + ارسال نظر
محمدتورنگ 18 مهر 1387 ساعت 11:38 http://toorang.blogfa.com

سلام برادر.
کارصداوسیماکارمشکلی است...

سلام
بله، روی سخن بنده با خانواده‌هاست و البته با صدا و سیما آشنا هستم. اگر خواستید اینجا را هم ببینید:

http://basirat.parsiblog.com/-258169.htm

دعا بفرمایید.

خلبان 19 مهر 1387 ساعت 13:57 http://khalaban.parsiblog.com

تلویزیون هم جاذبه داره مگه نه؟

بله عزیزم :)

سلام دوست عزیز
وب لاگ جالبی داری
موفق باشی
یا حق

سلام برادر
متشکرم

سید فرهاد 20 مهر 1387 ساعت 11:13 http://pakmardan.blogfa.com

با سلام دلاور
برادر عزیزم به مسئله بسیار مهمی اشاره فرمودید
صدا و سیما نقش بسیار مهمی را در جامعه دارد مخصوصا برای خانواده ها و جوانان ولی متاسفانه کار به جائی کشیده که خیلی ها از ماه واره استفاده مینمایند و فرهنگ پوچ ماه واره گویا بسیار سودمند میباشد برایشان
ومن هم با شما کا ملا موافقم که اکثر خانواده وقت خود را صرف دیدن برنامه های بی ارش مینمایند حال میبایستی این وقت را صرف تربیت خانواده مینمود
دست حق یارتان

سلام دلاور
ممنون از شما
همان طور که در متن گفته‌ام حتی اگر تمام برنامه‌ها هم مفید باشد باز خانواده‌ها به سکوت تلویزیونی نیاز دارند.

دعا بفرمایید.

سلام
با مجموعه کاریکاتور های جالب زیر به روزم
به اسم ما به کام کمیته امداد
برنامه ریزی 30 میلیاردی مجلس
مرگ چندین هکتار از جنگلهای لویزان و مدل مو
شرایط گرفتن وام های کلان
علی کریمی در حاشیه می باشد لطفا مجددا شماره گیری نفرمایی

سلام
با مطلب زیر به روزم
آگهی فروش کودکان برای سکس در دبی

معصومه 21 مهر 1387 ساعت 23:43

از کجا فهمیدید که من دروغ گفتم خواهر شهیدم؟
اعتراف میکنم که میخواستم خانواده شهدا را طرفدار خاتمی جلوه بدم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد